پیدایش هستی بخش 1
نوشته شده توسط : وحید

پیش از انفجار: لحظه ی آغاز

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که جهان در حال بزرگ شدن است و کهکشان ها با گذشت زمان از یکدیگر دور می شوند. به عبارت دیگر، اگر به زمان بسیار قدیم باز گردیم، همه ی کهکشان ها در یک جای کوچک و محدود قرار می گیرند. این دقیقا همان چیزی است که دانشمندان می گویند.

دانشمندان معتقدند، حدود 15 یا 20 میلیارد سال پیش، همه ی جهان و انرژی آن در یک نقطه ی بسیار کوچک قرار داشته که حرارت آن به میلیون ها درجه ی سانتی گراد می رسیده است. سپس انفجار بزرگی صورت گرفته و جهان از همه طرف، گسترش یافته و بزرگ شده است. اما دانشمندان درباره ی پیش از انفجار جهان چیزی نمی دانند. برخی از دانشمندان می گویند پیش از تولد جهان، هیچ چیزی وجود نداشته است. این مسئله واقعا پیچده است!

نخستین ثانیه ی پس از انفجار بزرگ

ستاره شناسان با اندازه گیری سرعت گسترش جهان در حال حاضر، موفق شدند زمان انفجار بزرگ را تخمین بزنند که حدود 15 تا 20 میلیارد سال پیش بوده است.

پیش از این گفتیم که همه ی ماده و انرژی جهان در یک نقطه ی کوچک، متمرکز بوده و موجب شده است درجه ی حرارت این نقطه به بیش از یک میلیارد درجه ی سانتی گراد برسد و انفجاری بزرگ صورت بگیرد. پس از انفجار، جهان با سرعت زیادی گسترش یافت و از درجه ی حرارت آن به شدت کاسته شد. تقریبا بعد از یک ده هزارم ثانیه پس از انفجار، درجه ی حرارت از 1032 میلیون به حدود 1014 میلیون درجه ی سانتی گراد رسید و به ملکول ها این امکان را داد تا به یکدیگر متصل شوند و بعدها هسته ی اتمی را تشکیل دهند. یک ثانیه پس از انفجار بزرگ، ماده ی جهان از پروتون ها و نوترون ها و الکترون ها شکل گرفت.

منبع: کتاب پیدایش هستی، مولف اندریو یاماس، ترجمه ی رضا ناظمیان، موسسه ی نشر پنجره ی تهران؛ چاپ اول بهار 1388.





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: